Bouwverslag  Minimoa

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een modelbouwkit gekocht van de Minimoa van Krick.

Spanwijdte: 3,4 meter.  Zie onderstaande foto.

Minimoa-1

Ik ben begonnen met de romp. Deze bestaat uit twee helften die op de tekening worden opgebouwd. De romp bestaat  uit spanten met enkele hulplatten. Daarna worden deze romphelften met epoxy samen gelijmd. Zie onderstaande foto’s.

Minimoa-3 Minimoa-2

Daarna begon “DE KLUS ! “  De romp beplanken met balsa latjes van 5 x 3 mm.

Na een groot deel hiervan te hebben gedaan kwam het project om  verschillende redenen een poos stil te liggen. Ongeveer 2  jaar geleden heb ik het project  weer opgepakt  met het plan: “ Voorjaar 2015 moet hij gaan vliegen!”

De balsa blok voor de neus is pas als allerlaatste aan de beurt. Dit om er bij het uitwegen het lood in de neus te kunnen doen.

Zoals je op onderstaande foto’s kunt zien is de romp nu geheel voorzien van de indekking.

( latjes 5 x 3 mm balsa! )

image004 image005

image006 image007

 

De Cockpit.

Dit was een heel aparte klus! Ook deze is namelijk opgebouwd uit  balsa latjes 5 x 3 mm.

Onderstaande foto’s  spreken voor zichzelf.

image008 image009 image010 image011 image012

 

 

 

Nu moest de cockpit nog worden afgewerkt!  Van 0,8 mm staalplaat heb ik de cockpit bogen geknipt en om de 5 mm met een centerpunt er een deukje ingeslagen. Daarna de stripjes blauw geverfd en laten drogen. Na het drogen met een heel fijn stukje schuurpapier de puntjes van de deukjes lichtjes weer blank geschuurd. Hierdoor lijken het net nageltjes. Zie onderstaande foto’s.

 

 

Op internet gezocht naar afbeeldingen van het dashboard  van een Minimoa. Deze in kleur uitgeprint , en dashboard gemaakt en deze print erop gelijmd.

Zie op onderstaande foto’s het resultaat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toen begonnen met  het hoogte- en richtingsroer.

Onderstaande foto’s  zeggen voldoende.

 

 

 

 

De remkleppen.

Hiervoor besloten om zelf dubbelwerkende remkleppen te maken.  Eerst van triplex een proto type gemaakt en  hiervoor een proefopstelling gebouwd.

Zie onderstaande foto’s.

 

 

Deze test is geslaagd dus de remkleppen  voor in de vleugels konden worden gebouwd en  blauw geverfd. Deze kleur blauw ga ik combineren met de kleur van het blank, gelakt hout van de romp.

Op de bovenzijde  van de remkleppen  heb ik een carbon strip gelijmd tegen eventueel kromtrekken van deze kleppen. Onderstaande foto’s zijn van de remkleppen die ingebouwd gaan worden.

 

 

“Up and Go”

Na veel wikken en wegen heb ik besloten, dat ik er een z.g.  “Up and Go” in zou gaan bouwen. Op het MB- forum een Graupner 2e hands ( nieuwe! ) kunnen kopen!

Toen moest er natuurlijk een flink gat in de romp gemaakt worden waarin deze “Up and Go”  gemonteerd kon worden.

Zie onderstaande foto.

 

De “Up and Go” past maar net in de romp. Het leek wel of deze speciaal voor de Minimoa gemaakt was! Op onderstaande foto is hij in de romp gemonteerd en ligt in de onderste stand.

 

Ook moesten er kleppen gemaakt worden die het gat in de romp open en dicht te laten gaan  voor  de “Up and Go “

Op onderstaande foto’s zie je hoe het geworden is.

 

Er  kwam nog een probleem om de hoek kijken!!!

Bij nader informeren kwam ik erachter dat bij een “Up and Go “ het wiel waarop je de zwever start, 3 cm  voor de neuslijst moet staan.  Het wiel staat nu ver achter de voorlijst wat betekend dat bij het starten de neus in de grond wordt gedrukt.

Dit heb ik opgelost met een eigen bedenksel en heb het een ”klapwiel” genoemd.

Om het wiel 3 cm voor de neuslijst te krijgen heb ik op 7 cm vanuit de wielas,  een draaipunt gemaakt met een gaffel waarin het wiel zit. Onderstaande foto’s maken het hopelijk een beetje duidelijk.

Het wiel kan ik tegen een veerdruk in naar voren klappen in een op maat gemaakte, extra wielkast.

Nu zet ik het model op de grond en door het eigen gewicht blijft het wiel daar, in de voorste positie zitten. Als het model gaat rollen en dus lift opbouwt gaat het langzaan stijgen en komt het wiel los.

Door de veer wordt het wiel dan terug getrokken in zijn oorspronkelijke positie. Twee sterke magneten vangen hem op en houden het  wiel op zijn plaats!

Let op, dit moet zeer binnen kort allemaal voor de 1e keer worden getest. We houden geïnteresseerde op de hoogte!

Onderstaande foto’s laten zien hoe het zal moet gaan.

 

Nu zijn de vleugels aan de beurt. Deze worden op een helling gebouwd.

Het is een ribbenbouw vleugel met knik een z.g. meeuwen vleugel.

Zie onderstaande foto’s.

 

 

Toen alles klaar was, even alles passen en testen!

 

 

Zo ziet de Minimoa eruit zonder bespanning en zonder alle inzet hoekjes in de vleugel.

 

 

Wat een klus, al die hoekjes snijden en plakken!!!

 

 

Maar uiteindelijk kan er dan de folie op.  Ik heb voor de linnen strijkfolie van Oracover gekozen. Wat een geweldig product!

De  laatste klus was het blauw verven van bepaalde delen en het behandelen de blank houten romp met parket lak. Hieronder enkele foto’s van het eind resultaat.

 

Nu maar wachten op een mooie zondagochtend om hem rustig te kunnen invliegen!

 

29-4-2015

Piet

Een verslag van de eerste sleepvlucht van deze Minimoa is hier te zien.

Ten slotte nog eens alle foto’s in een mooi overzicht.